Home » טיפולי גינקולוגיה » סרקלז תפירת צוואר רחם

סרקלז תפירת צוואר רחם

סרקלז תפירת צוואר רחם

לידה לפני שבוע 37 נחשבת לידה מוקדמת, ולפיכך יש לנסות למנוע אותה ככל הניתן.

סרקלז = תפירת צוואר הרחם, הינה פעולה כירורגית המתבצעת בשל אי ספיקה צווארית, מצב בו צוואר הרחם מתחיל להיפתח ולהתקצר עוד לפני שההיריון הגיע לסיומו.

רפואת הנשים המתקדמת של היום שמה דגש חזק על איתורן של נשים הנמצאות בסכנה של לידה מוקדמת או הפלה העלולות להתרחש עקב אי ספיקה של צוואר הרחם.

זאת, מכיוון שאבחון וטיפול מוקדם על ידי אותו תפר בצוואר הרחם יכולים למנוע הפלה ולידה מוקדמת. עוד על ההליך החשוב וכיצד הוא מתבצע ב-TLV מדיקל, כאן בהמשך.

מהו סרקלז - תפירת צוואר רחם?

כאשר צוואר רחם רחב מדי או אף פתוח עלולה להתרחש הפלה בשלבים מוקדמים מאוד של ההיריון או לידה מוקדמת בשלב בו העובר טרם מוכן להיוולד.

תפירת צוואר הרחם נעשית בדרך כלל בסוף השלישי הראשון של ההיריון ובכך מגנה עלייך מפני סכנה של הפלה או לידה מוקדמת ומאפשרת לך להמשיך להתנהל כרגיל ללא חששות מהמשך ההיריון.

מדוע צוואר הרחם מתקצר?

צוואר הרחם נמצא בחלקו התחתון של הרחם ומופנה כלפי מטה אל הנרתיק. במהלך הריון תקין צוואר הרחם נותר סגור וארוך עד ללידה עצמה. לפני הלידה הצוואר מתחיל להתרכך, להתקצר ולהיפתח. ההתקצרות המשמעותית והפתיחה מתרחשות בלידה עצמה כאשר מתבצעת פתיחה של 10 ס”מ ואז צוואר הרחם נעלם לגמרי ומתמזג עם הרחם.

בשלב זה עובר העובר דרך תעלת הלידה והחוצה דרך הנרתיק. אצל נשים אשר זו אינה לידה ראשונה שלהם התקצרות ופתיחת הצוואר מתחילה לפני הלידה עצמה ויכולה להתחיל אף בחודש שביעי אך לא במידה שמסכנת את המשך הלידה או פוגעת בתהליך הלידה עצמו.

באופן טבעי, כאשר הצוואר מתחיל להתקצר ולהיפתח הוא מתכווץ וגורם לצירים המובילים ללידה. התהליך כולו קשור לפעילות הורמונאלית ועצבית מקומית.

לכן במצב שבו צוואר הרחם יתקצר או יפתח לפני מועד הלידה, הדבר עלול לגרום להפלה טבעית או ללידה מוקדמת.

סרקלז לנשים בהריון ראשון לעומת נשים שכבר הרו בעבר

הרפואה נוהגת לחלק את הנשים שיש לאתר ולאבחן אצלם אם יש להן צוואר רחם רחב שעלול להיפתח מוקדם במהלך ההיריון לנשים שזהו הריונן הראשון ולנשים שכבר הרו בעבר.

אצל נשים שזהו הריונן הראשון הבעיה העיקרית ככל הנראה היא מומים בצוואר הרחם או ברחם עצמו הקשורים בעיקר לנטילת הורמון ה-DES או למומים מולדים כגון רחם כפול.

אצל נשים שהרו בעבר ישנו סיכוי גדול יותר לצוואר רחם רחב, וזאת עקב הפסקות הריון שבוצעו על ידי גרידות, ניתוחים בצוואר הרחם, הפלות חוזרות בעיקר בשלבים מאוחרים יחסית של ההיריון ולידות מוקדמות אשר החלו לאחר ירידת מים.

סרקלז בהיריון של יותר מעובר אחד

בנוסף למצב פתולוגי של צוואר רחם מתקצר, כאשר מדובר על היריון של יותר מעובר אחד הנפח המוגדל של הרחם גורם ללחץ מוגבר על צוואר הרחם ועלול לגרום ללידה מוקדמת, גם במצב זה תפירת צוואר הרחם יעילה על מנת למנוע מצב של לידה טרם הזמן.

כיצד מאבחנים צוואר רחם רחב?

  1. תשאול – אם אינך בהריון עדיין יש לבחון על ידי תשאול אם הינך שייכת לאחת מקבוצות הסיכון ולקחת את הנתונים בחשבון במהלך ההיריון.
  2. צילום רחם – ביצוע צילום של הרחם נעשה על ידי החדרת חומר נוזלי אל תוך חלל הרחם דרך צוואר הרחם על מנת לראותו בבירור. לאחר מכן ייעשה צילום של האגן ובו ניתן יהיה לראות את צורת הרחם וצוואר הרחם, למדוד ולקבוע אם צוואר הרחם רחב.
  3. בדיקת הגרים – בבדיקה זו מוחדרים צינורות מתכת קטנים לצוואר הרחם דרך הנרתיק. הצינורות הם בקטרים ההולכים וקטנים וכך ניתן לקבוע את רוחב הצוואר.
  4. בדיקה ידנית – אם הינך בהריון – במהלכו אין לבצע צילום רחם או בדיקת הגרים – תתבצע בדיקה גניקולוגית ידנית או בדיקת אולטרסאונד על מנת לקבוע את אורכו ופתיחתו של צוואר הרחם. במצב כזה ייתכן שתצטרכי לבוא לביקורים נוספים לצורך בדיקות חוזרות על מנת לוודא שצוואר הרחם לא מתקצר או נפתח.

כיצד מתבצע סרקלז – תפירת צוואר הרחם

תפירת צוואר הרחם מתבצעת, כאמור, בשליש הראשון של ההיריון, בשבועות 11-13 – לא מוקדם מדי על מנת לעבור את התקופה בה הפלות טבעיות הן שכיחות אבל גם לא מאוחר מדי על מנת שהצוואר לא יתחיל כבר תהליך של פתיחה או התקצרות.

ביצוע תפר בצוואר הרחם ייעשה על ידי חוט טפלון או חומר סינתטי אחר אותו מעבירים דרך דופן צוואר הרחם בארבעה מקומית ולאחר מכן מהדקים את החוט וקושרים. את התפירה מבצעים בהרדמה כללית באישפוז יום.

כל עוד מדובר בתפירה תקינה אין הוראות מיוחדות להמשך ההיריון וניתן להמשיכו כרגיל. את התפר מסירים באמצע חודש תשיעי ללא הרדמה.

תפירת צוואר רחם בשלב מאוחר בהיריון

במידה ותפירת הצוואר נעשתה בתקופה מאוחרת יחסית (משבוע 18 ומלעלה מזה), וצוואר הרחם כבר החל בתהליך ההתקצרות או פתיחה – אין מספיק רקמה צווארית על מנת להגן לגמרי מפני לידה מוקדמת. במצב זה, לאחר ביצוע התפר תאלצי להישאר בשכיבה יותר שעות מאשר בהליך רגיל שמתבצע בתחילת ההיריון.

במקרים מסוימים יידרש מצב של שכיבה עד סוף ההיריון בשמירה בבית החולים על מנת למנוע מצב שהתפר יפתח.

גם במצב בו הצוואר רחב מדי ולא ניתן לבצע את התפר יש צורך בשמירת היריון בבית חולים עד סוף ההיריון.

תפירת צוואר הרחם – סיכונים:

  • ירידת מים שתתבצע בעת תפירת הצוואר או לאחריה
  • זיהום מי השפיר או זיהומים ברחם
  • גרימה ללידה מוקדמת או הפלה
  • דימומים
  • תפירת הצוואר נקבעת בהתאם לאישה ולמצבה ואינה מחייבת שאישה שעברה תפירת צוואר רחם בהריון אחד תאלץ לעבור תפירה בהריון שלאחריו

הרופאים שמבצעים את הניתוח

המרכז הרפואי TLV מדיקל סנטר מצויד בטכנולוגיה המתקדמת ביותר לביצוע הליך סרקלז  – תפירת צוואר הרחם, וזאת, כמובן, לצד הרופאים ואנשי המקצוע המובילים בתחום.

את מוזמנת לפנות אלינו לקבלת לפרטים נוספים או לקביעת תור

TLV מדיקל סנטר

מרכז כירורגי רב תחומי, המציע סטנדרט טיפולי מן השורה הראשונה מכל היבט: אנושי, שירותי, רפואי וטכנולוגי. המרכז נוסד בשנת 2015 על ידי ד"ר מיכאל ברר ועינב אדיב-ברר והינו בבעלות פרטית ובפיקוח משרד הבריאות.

טיפולים נוספים - גינקולוגיה

דליפת שתן במאמץ
דליפת שתן במאמץ

בריחת שתן במאמץ – למה זה קורה? יתרונות טיפול בלייזר FEMILIFT סוגי דליפת שתן במאמץ כיצד לאבחן דליפת שתן במאמץ גורמי סיכון לדליפת שתן במאמץ

למידע נוסף >>
בריחת שתן
דליפת שתן

מה נחשב לדליפת שתן כיצד הגוף שולט בסוגרים? אוכולוסיות סיכון גורמי סיכון מתי להתייעץ עם מומחה ? 5 הסוגים של דליפת שתן כיצד לטפל בבריחת

למידע נוסף >>
הפלה יזומה - תמונה ראשית
הפלה יזומה

מהי הפלה יזומה הסיבות להפסקת הריון תהליך הפלה יזומה הקריטריונים להפסקת הריון מהן הזכויות שלך דרכים להפסקת הריון הרופאים שמבצעים את הניתוח מהי הפלה יזומה

למידע נוסף >>

קופות החולים וחברות הביטוח שבהסדר

גינקולוגיה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

ד"ר יונתן ווגמן

ד"ר אמיר שרעבי

ד״ר אלישע אופירם

ד"ר זאב אפרת

ד"ר אבי אברג'ל

ד”ר שקמה בר-און

פרופ' ישראל מייזנר

ד”ר ליאור דרוקר

לקביעת תור פרטי ומהיר

או השאירו פרטים

פרופ' רפפורט הרי

פרופ' הדני משה

פרופ' בן אמיתי

פרופ' אוריאל איתן

ד״ר שלומית קורן

פרופ' שגיא הרנוף

ד״ר רני ברנע

דר' רוברטו שפיגלמן

ד״ר קרן רגב

ד״ר נעה אפרת בן ברוך

ד״ר חובב תבור

ד״ר זאב קציר

ד״ר אבי גולדפרב

ד״ר אהרון מנחם

ד״ר ארנון אגמון

מומחים בגינקולוגיה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מומחים בכירורגיה פלסטית

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

כירורגיה פלסטית

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​