Home » טיפולי גינקולוגיה » היסטרוסקופיה ניתוחית אבחנתית

היסטרוסקופיה ניתוחית אבחנתית

היסטרוסקופיה ניתוחית אבחנתית בשיטת SEE AND TREAT

היסטרוסקופיה ניתוחית ללא הרדמה / היסטרוסקופיה מרפאתית

ברוכות הבאות למהפכת ההיסטרוסקופיה.
אצלנו ב-TLV מדיקל מתבצע ההליך במרפאת ההיסטרוסקופיה בראשותו של ד"ר גלעד רטן, חלוץ שיטת SEE AND TREAT בישראל. מה עוד רצוי לדעת? כל הפרטים כאן בהמשך.

מה זה היסטרוסקופיה?

היסטרוסקופיה היא בדיקה של חלל הרחם:
היסטרו – רחם
סקופיה – התבוננות והסתכלות

היסטרוסקופיה = הסתכלות לתוך הרחם, והוא נעשה במקרים רבים בהם נדרש אבחון ו/או טיפול של בעיות גינקולוגיות שונות כמו דימומים פתולוגיים, בעיות פריון ועוד.

SEE AND TREAT היא השיטה מתקדמת ביותר בתחום, ומדובר במהפכה מכיוון שהיא היחידה שמצליחה לשלב בהצלחה  היסטרוסקופיה אבחנתית  והיסטרוסקופיה ניתוחית, ללא צורך בהרדמה או חדר ניתוח.

הבדיקה נועדה כדי לבדוק את המבנה של חלל הרחם ולמעשה היא יכולה להיות משולבת עם פעולה בתוך הרחם ואף ביצוע ניתוחים בהתאם לצורך. במהלך הבדיקה מחדירים מכשיר אופטי דק שעובר דרך הנרתיק וצוואר הרחם אל החלל של הרחם.

ישנם 2 סוגים של היסטרוסקופיה: אבחנתית וניתוחית

  1. היסטרוסקופיה אבחנתית היא למעשה בדיקה שנעשית לצרכי אבחון בלבד וללא טיפול שייעשה במהלך הבדיקה. ברוב המקרים לא יהיה צורך בהרדמה כלשהי.
  2. היסטרוסקופיה ניתוחית לעומת זאת כוללת גם פעולה ניתוחית תוך כדי ההדגמה של חלל הרחם. כך שאפשר להסיר פוליפים, לטפל בשרירנים, להפריד הידבקויות ועוד, זאת תוך מהלך הבדיקה. היא כמובן נעשית במכשור שונה מאשר ההיסטרוסקופיה האבחנתית.

באילו מקרים מומלץ לבצע היסטרוסקופיה ניתוחית?

  1. כאשר האישה סובלת מדימום רחמי באופן לא סדיר, דימום מוגבר מאוד בזמן הוסת או דימום בין וסת לוסת. הסיבות הגורמות לדימומים אלה הן: פוליפים ברירית הרחם, שרירנים, הפרעות הורמונאליות, או סרטן רירית הרחם. כאשר הסיבה לדימום היא פוליפ או שרירן היסטרוסקופיה ניתוחית הינה האופציה המומלצת להסרתם. כמו כן כאשר ישנם דימומים חזקים ללא אבחון מדויק ניתן להסיר או לצרוב את רירית הרחם בעזרת התהליך.
  2. כאשר האישה סובלת מאי פוריות או הפלות חוזרות יכולים להיווצר ממצאים תוך רחמיים שמתבטאים במיעוט דימום בזמן הוסת או היווצרות של פוליפים ושרירנים שעלולים לגרום להפרעה בניסיונות היקלטות נוספת להריון. כמו כן מחיצה תוך רחמית שעלולה להפריע לתהליך ההיקלטות.
  3. כאשר בבדיקת אולטרא סאונד מגלים שאריות מהפלה או פוליפים ניתן להסירם על ידי היסטרוסקופיה ניתוחית.

מהן הסיבות הנפוצות לביצוע היסטרוסקופיה בשיטת SEE AND TREAT?

נשים בגיל הפוריות:

  • דימומים שאינם במועד, וסת משתנה
  • ממצאים חשודים באולטרסאונד – מיומה / שרירן
  • רירית מעובה – לעיתים מעידה על מצב טרום סרטני
  • שאריות הריון – לאחר גרידה או הפלה תרופתית
  • חשד למום של הרחם – מחיצה או רחם דו קרני
  • חשד להידבקויות – תסמונת אשרמן
  • נשים שלא ניתן היה להוציא להן את ההתקן התוך רחמי בבדיקה גניקולוגית שגרתית.
  • כל אישה שעומדת בפני הליך IVF הפריה חוץ גופית

 

נשים בגיל המעבר:

  • דימומים
  • ממצאים חשודים בבדיקת אולטראסאונד

אילו ממצאים מאובחנים בחלל הרחם בבדיקת היסטרוסקופיה?

  • פוליפ – זוהי גדילה מקומית של רירית הרחם. תופעה זו שכיחה למדי בקרב נשים לאחר גיל המעבר. פוליפ כזה הוא בעל סיכון נמוך יחסית לשינויים סרטניים בפוליפ. במסגרת היסטרוסקופיה ניתוחית ניתן להסיר את הפוליפ.
  • שרירן – מיומה – גידול שפיר של שריר הרחם. תופעה זו מצויה מאוד והיא קיימת בקרב שליש מהנשים לאחר גיל 40. לרוב הם לא עוברים שינויים סרטניים. הטיפול בהם נקבע על פי גודלם, מיקומם והכמות שלהם כמו גם בהתחשב בסימפטומים הנובעים מהם. שרירן הבולט אל תוך הרחם ניתן לכריתה.
  • הידבקויות – מצב אשר בו דפנות הרחם נדבקות זו לזו ע"י רקמה שעוברת ביניהם. דבר כזה קורה לאחר גרידות או בעקבות זיהום דו רחמי כאשר אלו ניתנות לאבחון רק באמצעות בדיקות היסטרוסקופיה.
  • רחם דו קרני – זהו מום מבני מולד ברחם. היציאה של החצוצרות מחולקות לשניים.
  • מחיצה – מום מבני מולד ברחם כאשר חלל הרחם מחולק לשניים בשל רקמה הנמצאת במרכז. מחיצה כזו עשויה להוביל להפלות חוזרות ונשנות.

אילו פעולות ניתן לבצע ע"י היסטרוסקופיה ניתוחית?

איך הטיפול מתבצע בפועל?

הבשורה הגדולה של שיטת SEE AND TREAT היא היכולת לטפל במרפאה ובתוך דקות ספורות – בשלל סוגיות הדורשות התערבות כירורגית.

הפעולה מתחילה עם אותו סיב אופטי זעיר (2-3 מ"מ) המאפשר באמצעות מסך ייעודי לצפות במהלך האבחון בנעשה בחלל הרחם. בזכות טכניקת עבודה ייחודית ניתן תוך כדי גם לבצע טיפולים שונים, במרפאה, ללא צורך בהרדמה או הכנות מיוחדות.

היסטרוסקופיה ניתוחית - שלב אחרי שלב:

היסטרוסקופיה ניתוחית מתבצעת תחת הרדמה כללית או מקומית באישפוז יומי. התהליך מחייב צום של שש שעות וביצוע ספירת דם. אם האישה מעל גיל 40 יש לבצע בדיקת א.ק.ג בנוסף ואם האישה מעל גיל 60 יש לבצע גם צילום חזה.

בדומה להיסטרוסקופיה אבחנתית, הזמן המומלץ לביצוע התהליך הוא המחצית הראשונה של המחזור החודשי כלומר בסיום הוסת ולפני הביוץ.

השלבים בתהליך:

  1. לאחר ההרדמה מוחדר סיב אופטי וצינור בקוטר 10 ס"מ לתוך חלל הרחם

  2. ניפוח חלל הרחם על ידי גז דו תחמוצת הפחמן. כאשר בעבר שלב זה נעשה על ידי שימוש בגליצין ובסוכר גבח מולקולארי.

  3. צופים בחלל הרחם בשתי דרכים:
    א. ישירות בעינית של ההיסטרוסקופ (דרך הסיב האופטי)
    ב. על גבי מסך באמצעות מצלמת וידיאו. כאשר הניתוח מתבצע תחת הרדמה מקומית האישה המנותחת יכולה לצפות בהליך על מסך הוידיאו תוך כדי.

במהלך התהליך מחברים אלקטרודה חשמלית שתפקידה לעצור דימום או לבצע חיתוך ברקמה מסוימת על ידי צריבת כלי דם אם יש צורך בכך. ניתן להסביר מומים מולדים והידבקויות על ידי חיתוך באמצעות ההיסטרוסקופ. אם יש צורך ניתן להחדיר בעזרת המכשיר כלים צרים על מנת לבצע את הניתוח בתוך הרחם. כמו כן ניתן לבצע צריבה של רירית הרחם בעזרת המכשיר.

טיפול לאחר הניתוח:

לאחר הניתוח האישה עלולה לחוות הפרשות מרובות מהנרתיק, דימומים או התכווצויות שיופיעו בימים הראשונים שלאחר הניתוח. אין צורך בנטילת תרופות אלא אם כן יש חשש לזיהום ובמקרה בזה תקבל האישה אנטיביוטיקה. במקרים מסויימים ייתן הרופא מרשם לנטילת אסטרוגן למספר שבועות. ניתן לחזור לתפקד כרגיל כמה ימים לאחר הניתוח. באם יש צורך תעבור האישה היסטרוסקופיה אבחנתית לוודא שאין זיהומים או הידבקויות תוך רחמיות שכאמור אפשריות לאחר הניתוח.

את הפעולות ניתן לבצע בהרדמה כללית או מקומית על ידי רופא מתמחה ואין צורך להגיע לבית החולים לצורך כך.

האם אפשר לקיים יחסי מין אחרי היסטרוסקופיה ניתוחית?

אחרי היסטרוסקופיה ניתוחית אבחנתית, עולה השאלה הנפוצה, "מתי ניתן לחזור ולקיים יחסי מין?" אמנם כל אחת עשויה להחלים בצורה שונה מעט אבל בדרך כלל, הרופאים ממליצים לחכות עד שהדימום שלאחר הניתוח ייפסק לחלוטין.

רצוי להמתין עד שכל אי נוחות הקשורה בניתוח תחלוף, ופרק זמן זה עשוי  לרוב נמשך מספר ימים. במידה ובוצעו הליכים נוספים במהלך ההיסטרוסקופיה, כגון הסרת פוליפים, זמן ההחלמה עשוי להתארך. במהלך המעקב הרפואי הרופא יסביר בצורה מדויקת יותר, מתי אפשר יהיה לחזור לפעילות מינית סדירה כמו לפני הניתוח. 

איך מתנהג המחזור ואיך הדימום לאחר היסטרוסקופיה?

בדרך כלל ניתן לצפות שהמחזור החודשי הראשון לאחר היסטרוסקופיה יתנהג באופן שונה מהמחזור הרגיל. חלק מהנשים עשויות לחוות מחזור כבד יותר, כלומר יותר דימום והפרשות.

לעומת זאת אצל אחרות המחזור עשוי להיות קל יותר או שהוא יהיה לא סדיר לפרק זמן מסוים. כל אחת מהצורות הללו נחשבת נורמלית ואיננה סיבה לדאגה. אולם אם הדימום כבד במידה חריגה או מלווה בכאב רציני, יש לפנות לרופא בהקדם לקבלת ייעוץ נוסף.

בנוסף, דימום לאחר היסטרוסקופיה ניתוחית שאיננו קשור למחזור החודשי גם הוא תופעה נפוצה למדי. דימום מסוג זה לרוב יהיה קל ולא נמשך יותר מימים ספורים, עד שבוע. גם כאן, דימום שנראה מוגזם או מתמשך מעל לשבעה ימים, מצריך פנייה לרופא.

במידה ויש סימנים חריגים, למשל הפרשה בעלת ריח רע או עלייה בחום הגוף (מה שעלול לרמז על אפשרות לזיהום), יש לפנות מיד לבירור רפואי. 

האם ניתן להיכנס להריון לאחר היסטרוסקופיה כירורגית?

לגבי כניסה להיריון לאחר היסטרוסקופיה כירורגית, הרי שזה בהחלט אפשרי. למען האמת רופאים מסבירים כי במקרים מסוימים, כאשר מטרת הטיפול היא לטפל בהידבקויות ברחם, מיומות וכדומה, הטיפול עשוי להעלות את הסיכוי להיכנס להיריון.

הסיבה לכך היא שלמעשה מסירים גורמים שלפני כן הפחיתו את רמת הפוריות ומפריעים לקליטת היריון. עוד יש להוסיף כי אם הטיפול כלל הסרת רקמת צלקת משמעותית או הסרת מיומות גדולות, הרופא עשוי להמליץ על המתנה מסוימת לפני כניסה להיריון. המטרה היא לאפשר לרחם להחלים כראוי, ולהגיל את הסיכוי להיריון תקין מתחילתו ועד סופו. 

תופעות לוואי של היסטרוסקופיה ניתוחית

היסטרוסקופיה ניתוחית נחשבת בדרך כלל להליך בטוח. עם זאת עשויות להיות תופעות לוואי.  העיקריות שבהן:

  1. דימום לאחר הליך נחשב לתופעה נפוצה. לרוב דימום קל, בדומה למחזור חודשי. התכווצויות גם הן תופעת לוואי שכיחה, בסגנון שמזכיר במידה כזאת או אחרת כאבי מחזור. תסמינים אלה הם בדרך כלל קלים וחולפים בתוך מספר ימים.
  2. קיים סיכון קטן מאוד לפתח זיהום בעקבות היסטרוסקופיה. תסמינים של זיהום עשויים להיות עלייה בחום, כאבי בטן משמעותיים, הפרשות מהנרתיק שמדיפות ריח לא נעים. יש להתייעץ מידית עם הרופא בכל חשש להתפתחות זיהום.
  3. קיים סיכון  קטן עוד יותר של ניקוב הרחם במהלך היסטרוסקופיה, מדובר בתופעה נדירה. זה עלול לקראות כתוצאה מפגיעה של מכשיר הניתוח והאבחנה בדופן הרחם. לרוב נקב מסוג זה מחלים מעצמו. לעיתים יש צורך בקבלת טיפול. 

בנוסף לתופעות לוואי אלה, ישנם סיבוכים נדירים יותר שיכולים להתרחש. למשל, היווצרות רקמת צלקת תוך רחמית, שגורמת להידבקויות תוך רחמיות. זה עלול לגרום לאי סדירות במחזור החודשי והשפעה על הפוריות. 

לסיכום:

כאמור, היות ומלבד ציוד ייחודי נדרשת גם מיומנות מאד ספציפית בביצוע הבדיקה וההליך, נכון להיום ניתן לבצע את ההליך אצלנו ב-TLV מדיקל ובעוד מספר מרפאות בודדות.

הפעולה נמשכת כ-5 דקות במהלכה ניתן לאבחן את הבעיה בעזרת הכנסת סיב אופטי דקיק ולאחר האבחון נחליט יחד איתך – אם לטפל בבעיה בו במקום וללא הרדמה.

חשוב לציין כי רוב הממצאים ברחם אין בהם עצבוב ולכן פעולת ההסרה לא מוסיפה כאב.

אלפי נשים כבר טופלו ויצאו מרוצות לאחר שנכנסו עם בעיה כלשהי ויצאו בלעדיה.

היסטרוסקופיה - שאלות נפוצות

הפעולה נמשכת בין 3-10 דקות כאשר רוב הנשים מדווחות על תחושת לחץ או כאב המזכיר כאבי מחזור.

ההחלמה לאחר הליך היסטרוסקופיה ניתוחית קלה ומהירה ולרוב אין סיבוכים. הסיבוכים האפשריים כוללים – פגיעה באיברים פנימיים, דימום, זיהום ולעיתים נדירות נקב בדופן הרחם.

אין הנחיות מיוחדות לאישה לקראת ביצוע הבדיקה מעבר להכנות לקראת הרדמה במידה וההליך ייערך תחת הרדמה כללית. הניתוח לרוב ייערך בהרדמה כזו ויש להיערך על פי הוראות המרדים. זה כולל צום, ריקון מעיים וכן הלאה.

ישנם מצבים שונים המחייבים את ביצוע הבדיקה של חלל הרחם. לרוב זה יקרה בסיטואציות הבאות:

  • דימום לא סדיר ובדיקה מה הגורם לכך.
  • חשד לממצא כלשהו ברחם כמו פוליפ.
  • בדיקה לאחר לידה אן הפלה במקרה של חשד לשאריות של חומר הריוני או שלייתי ברחם.
  • חשד לכך שיש שרירן הבולט אל תוך חלל הרחם ומוביל להפלות חוזרות או דימום וסתי מוגבר ועוד.
  • חשד להידבקויות תוך רחמיות.

כמו בכל תהליך ניתוחי גם בתהליך זה ישנם סיכונים, כגון יצירת חור ברחם בזמן הפעולה אך מדובר במצב נדיר. כמו כן ישנה אפשרות שהאישה תפתח זיהומים או הידבקויות תוך רחמיות לאחר הניתוח. מדובר בסיבוכים אפשריים אך הם קורים לעיתים רחוקות.

בהסתכלות לאחור, המהפכה בתחום אפשרויות הבדיקה, האבחון והטיפול הגניקולוגי החלה לפני כ-50 שנה, במהלכן עברנו מטיפול באמצעות פתיחת בטן בלבד בחדר ניתוח, לשיטות טיפול חדשניות ומתקדמות שמשנות סדרי עולם:

  • השלב הראשון היה האולטרסאונד, שאיפשר באמצעות בדיקה שאינה פולשנית לראות את חלל הרחם, השחלות והחצוצרות ולאתר בעיות שונות ;
  • אחריו הגיע הלפרוסקופיה – ניתוח זעיר דרך הטבור תחת הרדמה ;
  • ואילו בשנים האחרונות נכנס לתמונה הליך ההיסטרוסקופיה – פעולה אנדוסקופית שמשמעה הסתכלות לתוך הרחם ובמהלכה ניתן היה תחת הרדמה גם לטפל במקרה הצורך.
  • כעת אנחנו ניצבות בפני הדור הבא של ההיסטרוסקופיה העונה לשם – SEE AND TREAT – שיטת טיפול חדשנית המתאפשרת הודות לפיתוח של סיב זעיר וטכניקה ייחודית.

הרופאים שמבצעים את הניתוח

המרכז הרפואי TLV מדיקל סנטר מצויד בטכנולוגיה המתקדמת ביותר בתחום ההיסטרוסקופיה הניתוחית והאבחנתית בשיטת SEE AND TREAT

וזאת, כמובן, באמצעות הרופאים ואנשי המקצוע המובילים בתחום.

במרכז רפואי TLV  הציוד המתקדם מסוגו בישראל (היסטרוסקופיה ע״י שימוש בלייזר, שימוש בהיסטרוסקופ יחודי הנקרא מיני-רזקטוסקופ, שימוש בג׳ל למניעת הידבקויות בחלל הרחם)

את מוזמנת לפנות אלינו לקבלת לפרטים נוספים או לקביעת תור

טופס הסכמה להיסטרוסקופיה ניתוחית אבחנתית:

TLV מדיקל סנטר

מרכז כירורגי רב תחומי, המציע סטנדרט טיפולי מן השורה הראשונה מכל היבט: אנושי, שירותי, רפואי וטכנולוגי. המרכז נוסד בשנת 2015 על ידי ד"ר מיכאל ברר ועינב אדיב-ברר והינו בבעלות פרטית ובפיקוח משרד הבריאות.

טיפולים נוספים - גינקולוגיה

דליפת שתן במאמץ
דליפת שתן במאמץ

בריחת שתן במאמץ – למה זה קורה? יתרונות טיפול בלייזר FEMILIFT סוגי דליפת שתן במאמץ כיצד לאבחן דליפת שתן במאמץ גורמי סיכון לדליפת שתן במאמץ

למידע נוסף >>
בריחת שתן
דליפת שתן

מה נחשב לדליפת שתן כיצד הגוף שולט בסוגרים? אוכולוסיות סיכון גורמי סיכון מתי להתייעץ עם מומחה ? 5 הסוגים של דליפת שתן כיצד לטפל בבריחת

למידע נוסף >>
הפלה יזומה - תמונה ראשית
הפלה יזומה

מהי הפלה יזומה הסיבות להפסקת הריון תהליך הפלה יזומה הקריטריונים להפסקת הריון מהן הזכויות שלך דרכים להפסקת הריון הרופאים שמבצעים את הניתוח מהי הפלה יזומה

למידע נוסף >>

קופות החולים וחברות הביטוח שבהסדר

גינקולוגיה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

ד״ר אלישע אופירם

ד"ר זאב אפרת

ד"ר אבי אברג'ל

ד”ר שקמה בר-און

פרופ' ישראל מייזנר

ד”ר ליאור דרוקר

לקביעת תור פרטי ומהיר

או השאירו פרטים

פרופ' רפפורט הרי

פרופ' הדני משה

פרופ' בן אמיתי

פרופ' אוריאל איתן

ד״ר שלומית קורן

פרופ' שגיא הרנוף

ד״ר רני ברנע

דר' רוברטו שפיגלמן

ד״ר קרן רגב

ד״ר נעה אפרת בן ברוך

ד״ר חובב תבור

ד״ר זאב קציר

ד״ר אבי גולדפרב

ד״ר אהרון מנחם

ד״ר ארנון אגמון

מומחים בגינקולוגיה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מומחים בכירורגיה פלסטית

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

כירורגיה פלסטית

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​