מהי בדיקת היסטרוסקופיה אבחנתית?

היסטרוסקופיה אבחנתית היא הליך זעיר פולשני שמתבצע באמצעות סיב אופטי דקיק המחובר למצלמה , המכונה היסטרוסקופ, שהרופא מחדיר דרך הנרתיק כדי לבחון את חלל הרחם ותעלת הצוואר. ההיסטרוסקופ מוחדר דרך הנרתיק אל הרחם; מצלמה זעירה, שמחוברת לקצה ההיסטרוסקופ, מעבירה את תמונת הרחם למסך, ומאפשרת לרופא לבדוק את מבנה הרחם וממצאים פתולוגים בחלל הרחם כגון שאריות הריון ,שרירנים פוליפים ומצבים טרום סרטנים של רירית הרחם .

היסטרוסקופיה אבחנתית אינה דורשת הרדמה, מה שמאפשר לבצע את ההליך במרפאה בפעולה קצרה על ידי גניקולוג המתמחה בפעולות אלו.

במהלך הפעולה האבחנתית ניתן לבצע דגימות של ממצאים חשודים במידה ועולה החשד לממצאים טרום 

סרטניים או סרטנים.

במעמד הפעולה הפעולה האבחנתית יכולה להפוך לפעולה טיפולית (SEE AND TREAT). לדוגמה במידה ונצפה פוליפ בחלל הרחם ניתן להסירו בו ברגע בהליך אשר אורך דקות בודדות. 

בשיטה זו ניתן לבצע כריתת פוליפים, הסרת שאריות הריון, טיפול בהידבקויות רחמיות, תיקון מחיצות ומומי רחם מולדים ובעיות נוספות. 

לוגו TLV מדיקל

מדוע כדאי לבצע היסטרוסקופיה לאחר הפלה?

במידה ולאישה היו יותר משתי הפלות ברציפות, הרופא המטפל עשוי להמליץ ​​על היסטרוסקופיה אבחנתית. זוהי למעשה הבדיקה  המועדפת לצורך אבחון מומי רחם ומצבים אחרים היכולים להוביל להפלות כגון הידבקויות בחלל הרחם אדנומיוזיס או שרירנים בחלל הרחם.   בחלק מן המקרים  ניתן לתקן את הרחם במהלך ההליך ולשפר את הסיכוי להריון מוצלח בהמשך.

בדיקת היסטרוסקופיה ניתוחית אבחנתית היא הליך בטוח, פשוט, הכרוך בכאב קל המזכיר כאב מחזור. המאפיינים הללו מאפשרים לרופא לטפל בבעיות הקשורות להפלה במטרה למנוע הישנות של הפלות – כאשר הרקע לבעיה היא אנטומי, ולא גנטי. זאת, בניגוד לאולטרסאונד גניקולוגי רגיל אשר אינו מספק אבחון מדויק דיו, ואז בכל מקרה יש צורך בבדיקת היסטרוסקופיה לאחר הפלה.

היתרון הגדול של שיטה זו הוא שאין צורך בהכנות לפעולה לאור העובדה שהפעולה אינה מצריכה הרדמה , בפעולה קצרה של מספר דקות לאחריה תוכל המטופלת להשתחרר לביתה ללא צורך בהתאוששות.  

סיבה שכיחה  להיסטרוסקופיה לאחר הפלה היא איתור וטיפול בשאריות הריון לאחר הפלה , על מנת למנוע עיכובים מיותרים בכניסה להריון הבא.

כיצד היסטרוסקופיה מבוצעת בפועל?

  • להלן סקירה, שלב אחר שלב, של אופן ביצוע היסטרוסקופיה:

    • הכנה: לרוב לא נדרשות הכנות מיוחדות לבדיקה. במקרים מסוימים המטופלת מתבקשת לרוקן את שלפוחית ​​השתן. 
    • החדרת ההיסטרוסקופ: ההיסטרוסקופ מוחדר דרך הנרתיק וצוואר הרחם אל הרחם. מדובר בצינורית דקה, בקוטר של 2-4 מ"מ, שבה נמצא הסיב האופטי. תמיסה פיזיולוגית מוזלפת לחלל הרחם כדי להרחיק את דפנות הרחם זו מזו ולאפשר הדמיה טובה יותר של חלל הרחם.
    • בדיקת הרחם: הרופא משתמש במצלמה שבקצה ההיסטרוסקופ כדי לבחון את  מבנה הרחם רירית הרחם ופתחי החצוצרות. בשלב זה יחפש הרופא ממצאים חריגים  כגון פוליפים, שרירנים או הידבקויות.
    • ביופסיה או טיפול: במידה ויעלה הצורך בביופסיה או טיפול, הרופא עשוי להחדיר מכשירים מיוחדים דרך ההיסטרוסקופ כדי להסיר רקמה או לבצע הליך, כמו למשל הסרת פוליפ או שרירנים.
    • פינוי ההיסטרוסקופ: לאחר סיום הבדיקה וכל ההליכים הדרושים, מפנים את ההיסטרוסקופ והמטופלת נמצאת במעקב קצר לפני שמאפשרים לה ללכת הביתה.

    ההליך כולו אורך בדרך כלל דקות בודדות, ורוב הנשים מסוגלות לחזור לפעילות רגילה למחרת. עם זאת, חלק מהנשים עשויות לחוות התכווצויות קלות דימום או הכתמות במשך מספר ימים לאחר ההליך.

אולי יעניין אותך:

בדיקת מי שפיר | הפלה יזומה

אילו ממצאים ניתן למצוא בהיסטרוסקופיה לאחר הפלה?

היסטרוסקופיה אבחנתית מאפשרת לאבחן:

  • הידבקויות – זהו מצב שבו דפנות הרחם "דבוקות" אחת לשניה, באמצעות רקמה  צלקתית דקה ביניהן. הידבקויות הללו נובעות לרוב מזיהום רחמי, או טראומה לחלל הרחם (לאחר גרידה למשל). הידבקויות קשה לאתר באולטרסאונד, ולכן בדיקת הבחירה היא היסטרוסקופיה אבחנתית.
  • מחיצה – מום אנטומי מולד ברחם. מדובר במום הרחמי השכיח ביותר אשר ימעלה את השכיחות להפלות חוזרות
  • רחם דו קרני – מום מבני מולד ברחם. רחם דו קרני מעלה את הסיכוי ללידות מוקדמות או מצגים פתולוגים של העובר. חשוב לאבחן מום זה טרם ההריון.
  • שארית הריון ושארית שליה  – שאריות חומר הריוני, או שלייתי, שהצטברו אחרי הפלה או לידה. שאריות אלו   עלולות  לגרום דימומים לא סדירים, זיהום והידבקויות.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

גינקולוגיה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

ד"ר יונתן ווגמן

ד"ר אמיר שרעבי

ד״ר אלישע אופירם

ד"ר זאב אפרת

ד"ר אבי אברג'ל

ד”ר שקמה בר-און

פרופ' ישראל מייזנר

ד”ר ליאור דרוקר

לקביעת תור פרטי ומהיר

או השאירו פרטים

פרופ' רפפורט הרי

פרופ' הדני משה

פרופ' בן אמיתי

פרופ' אוריאל איתן

ד״ר שלומית קורן

פרופ' שגיא הרנוף

ד״ר רני ברנע

דר' רוברטו שפיגלמן

ד״ר קרן רגב

ד״ר נעה אפרת בן ברוך

ד״ר חובב תבור

ד״ר זאב קציר

ד״ר אבי גולדפרב

ד״ר אהרון מנחם

ד״ר ארנון אגמון

מומחים בגינקולוגיה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מומחים בכירורגיה פלסטית

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

כירורגיה פלסטית

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​!