סרקלז תפירת צואר רחם

סרקלז תפירת צואר רחם

לידה לפני שבוע 37 נחשבת לידה מוקדמת

ולכן קיימת חשיבות רבה לאתר נשים הנמצאות בסכנה של לידה מוקדמת או אף הפלה שעלולה להתרחש עקב אי ספיקה של צוואר הרחם.
איבחון וטיפול מוקדם יכול למנוע הפלה ולידה מוקדמת וזאת נעשה על ידי סרקלז' ביצוע תפר בצוואר הרחם.

סרקלז תפירת צואר רחם

כאשר צוואר רחם רחב מדי או אף פתוח יכולה להתבצע הפלה בשלבים מוקדמים מאוד של ההריון או לידה מוקדמת בשלב בו העובר טרם מוכן להיוולד.

תפירת צוואר הרחם נעשית בדרך כלל בסוף השלישי הראשון של ההריון ובכך מגן על האישה מפני סכנה של הפלה או לידה מוקדמת ונותן לה את האפשרות להמשיך להתנהל כרגיל ללא חששות בהמשך ההריון.

צוואר הרחם נמצא בחלקו התחתון של הרחם ומופנה כלפי מטה אל הנרתיק. במהלך הריון תקין צוואר הרחם נותר סגורוארוך עד ללידה עצמה. לפני הלידה הצוואר מתחיל להתרכך, להתקצר ולהיפתח. ההתקצרות המשמעותית והפתיחה מתחרשת בלידה עצמה כאשר מתבצעת פתיחה של 10 ס"מ ואז צוואר הרחם נעלם לגמרי ומתמזג עם הרחם. בשלב זה עובר העובר דרך תעלת הלידה והחוצה דרך הנרתיק. אצל נשים אשר זו אינה לידה ראשונה שלהם התקצרות ופתיחת הצוואר מתחילה לפני הלידה עצמה ויכולה להתחיל אף בחודש שביעי אך לא במידה שמסכנת את המשך הלידה או פוגעת בתהליך הלידה עצמו.

כאשר הצוואר מתחיל להתקצר ולהיפתח הוא מתכווץ וגורם לצירים אשר מובילים ללידה. התהליך כולו קשור לפעילות הורמונאלית ועצבית מקומית.   לכן במצב שבו צוואר הרחם יתקצר או יפתח לפני מועד הלידה, הדבר עלול לגרום להפלה טבעית או ללידה מוקדמת.

הנשים שיש לאתר ולאבחן אצלם אם יש להן צוואר רחם רחב שעלול להיפתח מוקדם במהלך ההריון מתחלקות לנשים שזהו ההריון הראשון שלהם ולנשים שכבר הרו בעבר.

אצל נשים אשר זהו ההריון הראשון שלהם הבעיה העיקרית היא מומים בצוואר הרחם או ברחם עצמו שקשורים בעיקר לנטיללת הורמון הDES או מומים מולדים כגון רחם כפול. אצל נשים שהרו בעבר ישנו סיכוי גדול יותר לצוואר רחם רחב וזאת עקב הפסקות הריון שהתבצעה על ידי גרידות, ניתוחים שבוצעו בצוואר הרחם, הפלות חוזרות בעיקר בשלבים מאוחרים יחסית של ההריון ולידות מוקדמות אשר החלו לאחר ירידת מים.

בנוסף למצב פתולוגי של צוואר רחם מוגבר, כאשר אישה נושאת ברחמה יותר מעובר אחד הנפח המוגדל של הרחם גורם ללחץ מוגבר על צוואר הרחם ועלול לגרום ללידה מוקדמת, גם במצב זה תפירת צוואר הרחם יעילה על מנת למנוע מצב של לידה טרם הזמן.

אבחון צוואר רחם רחב:

  1. אם האישה אינה בהריון עדיין יש לבדוק אותה על ידי תשאול אם היא שייכת לאחת מקבוצות הסיכון ולקחת את הנתונים בחשבון במהלך ההריון.
  2. ביצוע צילום של הרחם-צילום הרחם נעשה על ידי החדרת חומר נוזלי אל תוך חלל הרחם דרך צוואר הרחם על מנת לראותו בבירור. לאחר מכן יעשה צילום של האגן בו ניתן יהיה לראות את צורת הרחם צורת הצוואר למדוד ולקבוע אם צוואר הרחם רחב.
  3. בדיקת הגרים –בבדיקה זו מוחדרים צינורות מתכת קטנים לצוואר הרחם דרך הנרתיק. הצינורות הם בקטרים ההולכים וקטנים ולפי הקוטר שלהם הרופא יוכל לקבוע את רוחב הצוואר.
  4. במצב בו האישה כבר בהריון אסור לבצע צילום רחם או בדיקת הגרים, יבצע הרופא בדיקה גניקולוגית ידנית או יבצע בדיקת אולטרא סאונד על מנת לקבוע את אורכו ופתיחתו של צוואר הרחם. במצב כזה יכול להיות שהאישה תצטרך לבוא לביקורים נוספים לצורך בדיקות חוזרות לוודא שצוואר הרחם לא מתקצר או נפתח.

תפירת צוואר הרחם מתבצעת כאמור בשליש הראשון של ההריון בשבועות 11-13, לא מוקדם מדי על מנת לעבור את התקופה בה הפלו טבעיות הן שכיחות ולא מאוחר מדי על מנת שהצוואר לא יתחיל כבר תהליך של פתיחה או התקצרות.

ביצוע תפר בצוואר הרחם יעשה על ידי חוט טפלון או חומר סינתטי אחר אותו מעבירים דרך דופן צוואר הרחם בארבעה מקומית ולאחר מכן מהדקים את החוט וקושרים. את התפירה מבצעים בהרדמה כללית באישפוז יום.

כל עוד מדובר בתפירה תקינה אין הוראות מיוחדות להמשך ההריון וניתן להמשיכו כרגיל. את התפר מסירים באמצע חודש תשיעי ללא הרדמה.

במידה ותפירת הצוואר נעשתה בתקופה מאוחרת יחסית, משבוע 18 ואף יותר מאוחר , כאשר צוואר הרחם כבר החל בתהליך ההתקצרות או פתיחה אין מספיק רקמה צווארית על מנת להגן על האישה לגמרי מפני לידה מוקדמת ולכן לאחר ביצוע התפר תאלץ האישה להישאר בשכיבה יותר שעות מאשר בהליך רגיל שמתבצע בתחילת ההריון. במקרים מסיוימים תידרש האישה לשכב עד סוף ההריון בשמירה בבית החולים על מנת למנוע מצב שהתפר יפתח. גם במצב בו הצוואר רחב מדי ולא ניתן לבצע את התפר תיאלץ האישה לשכב עד סוף ההריון בשמירה בבית החולים.
חשוב לבצע את תפירת צוואר הרחם בשלב המתאים של ההריון ולאישה המתאימה על מנת להמנע משיכונים מיותרים. תפירת צוואר הרחם כרוכה בסיכונים הבאים:

  • ירידת מים שתתבצע בעת תפירת הצוואר או לאחריה
  • זיהום מי השפיר או זיהומים ברחם
  • גרימה ללידה מוקדמת או הפלה
  • דימומים

תפירת הצוואר נקבעת בהתאם לאישה ולמצבה ואינה מחייבת שאישה שעברה תפירת צוואר רחם בהריון אחד תאלץ לעבור תפירה בהריון שלאחריו.

סרקלז תפירת צואר רחם

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

ד"ר יונתן ווגמן

ד"ר אמיר שרעבי

ד״ר אלישע אופירם

ד"ר זאב אפרת

ד"ר אבי אברג'ל

ד”ר שקמה בר-און

פרופ' ישראל מייזנר

ד”ר ליאור דרוקר

לקביעת תור פרטי ומהיר

או השאירו פרטים

פרופ' רפפורט הרי

פרופ' הדני משה

פרופ' בן אמיתי

פרופ' אוריאל איתן

ד״ר שלומית קורן

פרופ' שגיא הרנוף

ד״ר רני ברנע

דר' רוברטו שפיגלמן

ד״ר קרן רגב

ד״ר נעה אפרת בן ברוך

ד״ר חובב תבור

ד״ר זאב קציר

ד״ר אבי גולדפרב

ד״ר אהרון מנחם

ד״ר ארנון אגמון

מומחים בגינקולוגיה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מומחים בכירורגיה פלסטית

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

גינקולוגיה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

כירורגיה פלסטית

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​