קולפורפיה קדמית ואחורית

הפסקת הריון תרופתית

קולפורפיה הינה ניתוח בו מתקנים פגם בדופן הנרתיק.

אותו פגם יכול להמצא בדופן הקדמית של הנרתיק דבר שיגרום לבליטת כיס השתן או בדופן האחורית של הנרתיק דבר שיכול לגרום לצניחת המעי או הרחם.

נשים רבות סובלות מצניחה של איברי האגן כאשר הגורם להם הוא היחלשות שיריר רצפת האגןץ הדבר קורה עקב לידה ועקב הזדקנות. במצב שבאיברים יורדים מתחת למקום הרגיל כמו למשל שלפוחית השתן האישה עלולה לסבול מכאבים או תחושה של חוסר נוחות.

איברי הבטן והאגן מחוזקים במקומם על ידי רצפת האגן. במהלך הלידה ולאחריה נחלשים שרירים אלה ויכולה להתפתח צניחה של איברים אלו. כמו כן כריתה של הרחם, שיעול ממושך שלא מטופל, עצירות כרונית, השמנה באופן חריג או גידול באגן יכולים להיות גורמים נוספים לצניחת איברים אלו. ככל שאישה מזדקנת ומתבגרת השרירים נחלשים והרצועות נמתחים מה שמגדיל את הסיכוי לצניחה של איברי הבטן והאגן.

  • דליפת שתן
  • עצירות
  • מתן שתן באופן דחוף גם בלילה
  • תחושת אי נוחות במהלך קיום יחסי מין שמלווה לעיתים בכאבים
  • הפרשות מהנרתיק מעבר לרגיל

לאחר בדיקה וגינאלית והבחנה מדויקת ניתן לטפל במצב בעזרת ניתוח קולופורפיה קדמית או אחורית.

בניתוח קולפורפיה קדמי מחזקים את הרקמה התומכת בשלפוחית השתן מלמטה. הליך זה נקרא גם תיקון קדמי. בניתוח קולפורפיה אחורי מחזקים את הרקמה התומכת ברקטום מלמעלה. הליך זה נקרא גם תיקון אחורי. כך ניתן לתקן את הבליטה שנוצרה בנרתיק עקב צניחת דפנות הנרתיק, לשקם את שלפוחית השתן ואת הרקטום למנוע פגיעה בתפקוד המיני שעלולה להיווצר כתוצאה מצניחת איברים אלו.

הניתוח מבוצע בהרדמה מקומית או כללית ובו נעשה חתך לאורך הדופן של הנרתיק שבעזרתו מפרידים בין רירית הנרתיק לבין שלפוחית השתן מקדימה או הרקטום מאחורה. לאחר מכן תופרים ומהדקים את הרקמה המחברת על ידי שימוש בתפרים נמסים , מתקנים את הפגם שנוצא ותומכים מחדש באיבר שצנח. לתפרים לוקח כשלושה חודשים להתמוסס ובזמן זה נוצרת באיזור הניתוח רקמה סיבית אשר מחליפה בהדרגה את התפרים ותומכת באיברי האגן מפני צניחה.

אישה אשר אובחנה כזקוקה לקולפורפיה קדמית או אחורית תעבור טרם הניתוח ספירת דם ותפקודי קרישה. במקרים מסויימים תידרש האישה לעבור בדיקת א.ק.ג וצילום חזה. יש לצום כשש שעות לפני ביצוע הניתוח ולפי שיחל התהליך תיבדק האישה בדיקת אולטרא סאונד ובדיקה כללית על ידי הרופא המנתח.

החלמה והתאוששות:

לרוב מדובר בהתאוששות קלה באישפוז יום כאשר לעיתים תידרש האישה לנוח בבית החולים כיום יומיים לאחר ביצוע התהליך. לאחר בדיקה היא תשוחרר עם טיפול תרופתי מתאים באם יש צורך בכך. על האישה לנוח בבית לאחר הניתוח כשלושה שבועות ולחזור לביקורת אצל הרופא המנתח טרם חזרה לתפקוד יומיומי רגיל.
יעילות הניתוח תלויה במספר גורמים- איכות הרקמה אותה מתקנים ומחזקים, ואם הגורם לצניחה הוא גורם כרוני שעלול לגרום לצניחה מחודשת של אותם איברים כמו השמנת יתר או עצירות כרונית.

בניתוח לתיקון הדופן האחורי יש שיעורי הצלחה של 80-90% כאשר ניתן גם בניתוח לתיקון הדופן האחורי להגיע לנתונים גבוהים כאלה אם משלבים קיבוע רחם, קיבוע כיפת הנרתיק או שימוש ברשת סינטטית במקרים המתאימים וכשיש צורך בכך.

כמו בכל ניתוח גם בהליך זה ולאחריו קיימים סיכונים וסיבוכים אם כי סבוכים משמעותיים בהם לא ניתן לטפל במיידי על ידי טיפול תרופתי או ביצוע הליך נוסף הינם נדירים.

הסיבוכים הנפוצים ביותר במהלך קולפורפיה  או לאחריה:

  • בלקות בדרכי השתן
  • דליפת שתן שמצריכה טיפול (בעיקר במקרים בהם תוקנה צניחה של שלפוחית השתן)
  • תחושה של כאב או אי נוחות בעת קיום יחסי מין (בעיקר במקרים בהם תוקנה צניחה בדופן הנרתיק האחורנית או בוצע שיחזור הפירנאום)
  • פגיעה בשלפוחית השתן, בדרכי השתן או אפילו במעי
  • קשיים במתן שתן לאחר הניתוח מצב העלול להצריך שימוש בקטטר
  • דימום באופן מוגבר
  • קרישי דם בורידים עמוקים ברגליים או בריאות.

לאחר ביצוע הניתוח יש להיות במעקב רפואי ולנוח ולדווח לרופא על כל תחושה חריגה או כאבים שמופיעים לאחריו.

הפסקת הריון תרופתית

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

ד"ר יונתן ווגמן

ד"ר אמיר שרעבי

ד״ר אלישע אופירם

ד"ר זאב אפרת

ד"ר אבי אברג'ל

ד”ר שקמה בר-און

פרופ' ישראל מייזנר

ד”ר ליאור דרוקר

לקביעת תור פרטי ומהיר

או השאירו פרטים

פרופ' רפפורט הרי

פרופ' הדני משה

פרופ' בן אמיתי

פרופ' אוריאל איתן

ד״ר שלומית קורן

פרופ' שגיא הרנוף

ד״ר רני ברנע

דר' רוברטו שפיגלמן

ד״ר קרן רגב

ד״ר נעה אפרת בן ברוך

ד״ר חובב תבור

ד״ר זאב קציר

ד״ר אבי גולדפרב

ד״ר אהרון מנחם

ד״ר ארנון אגמון

מומחים בגינקולוגיה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מומחים בכירורגיה פלסטית

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

גינקולוגיה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

כירורגיה פלסטית

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​