זריקות אנטי די

תמונה של מטופלת במהלך זריקות אנטי די

בתחילת ההריון עוברת האישה בדיקת דם על מנת לגלות מהו סוג הדם שלה ואם הוא בעל RH שלילי או חיובי. במידה ולאם יש סוג דם בעל RH שלילי העובר עלול לסבול מאנמיה. במצב כזה תקבל האם, כבר בהריון חיסון הנקרא anti-D.

תמונה של מטופלת במהלך זריקות אנטי די

מהו RH שלילי ו RH חיובי?

הRH הוא מרכיב חלבוני- אנטיגן שמצפה את כדוריות הדם האדומות ותפקידו לעורר תגובה חיסונית שגורמת לייצור של נוגדנים. כ85% מהאנשים הם בעלי RH חיובי- כלומר, שהחלבון נמצא בכדוריות הדם האדומות שלהם. כ15% מהאנשים הם בעלי RH שלילי, כלומר- אותו מרכיב חסר בדוריות הדם האדומות .

כל סוגי הדם יכולים להיות בעלי RH חיובי או שלילי ולכן סוג הדם יסומן בסימן פלוס או מינוס בהתאם. כלומר- אישה בעלת סוג דם A עם RH חיובי תסומן בעלת סוג דם A+

אין לRH  חיובי יתרון על RH שלילי אך כאשר סוג הדם הוא שלילי הדבר עלול לפתח אנמיה אצל העובר. כאשר אישה בעלת RH שלילי ובן זוגה בעל RH חיובי ישנו סיכוי שלעובר יהיה סוג דם עם RH חיובי. אם גם האישה וגם בן זוגה בעלי RH שלילי בוודאות העובר יהיה גם כן בעל RH שלילי.

במהלך ההריון הדם של האישה עובר אל מערכת הדם של העובר כאשר כמות מזערית מאוד עוברת מהעובר חזרה אל מערכת הדם של האם. כאשר אותה אישה עוברת במהלך ההריון בדיקות כגון מי שפיר או סיסי שיליה או עברה הפלה, וגם בלידה עצמה- הכמות של הדם שעוברת מן העובר לאם גדולה יותר.

במידה ולאם יש RH שלילי ולעובר שלה יש RH חיובי המגע של אותו סוג דם זה בזה יגרום לאם לייצר נוגדנים כנגד הRH. אותם נוגדנים יעברו חזרה דרך השיליה אך כדוריות הדם האדומות של העובר ויגרמו להשמדתן והתוצאה תהיה שהעובר יסבול מאנמיה- חוסר דם. כמו כן הימצאותם של אותם נוגדנים עלולים לפגוע בהריון עתידי עם עובר בעל RH חיובי.

האם מספר ההריון משנה?

יש חשיבות גדולה למספר הריון אם מדובר בהריון ראשון או שני וכן הלאה. בהריון הראשון נוצרים אצל האם נוגדנים מסוג IGM שהם נוגדנים אימהיים גדולים שאינם חודרים לשיליה. מההריון השני אותם נוגדנים הם קטנים יותר ויכולים לעבור דרך השיליה ולהשמיד את כדוריות הדם האדומות של העובר ולפתח אצלו אנמיה.

איך אפשר למנוע יצירת אנמיה אצל העובר?

את האנמיה העוברית ניתן למנוע בקלות ומבעוד מועד על ידי מתן חיסון שנקרא anti –D לאם.   החיסון יינתן לכל אישה הריונית בעלת RH שלילי כאשר המטרה שלו היא למנוע את ההיווצרות של הנוגדנים ל RH אצלה, וזאת בכל הריון כאשר סוג הדם העוברי לא תואם את זה של האם מבחינת RH

החיסון מכיל את הורמון הIGC האימהי והוא נקשר ל RH חיובי ולכדוריות הדם של העובר שעוברות חזרה לדמה של האם וכך לא נוצרים נוגדנים כנגד ה RH העוברי.

את החיסון מפיקים מטסיות של תורמי דם בעלי RH שלילי שבו יש נוגדנים ל RH חיובי.

את החיסון נותנים באופן שגרתי בשבוע 28 לאחר בדיקת דם של האם ובדיקת הימצאות נוגדנים בדמה. בנוסף, החיסון יינתן גם במקרים הבאים ובסמוך כמה שניתן לאירוע עצמו, וזאת לאישה בעלת RH שלילי בלבד:

  • לאחר ביצוע בדיקת מי שפיר או סיסי שיליה
  • לאישה הסובלת מדימום חריג
  • לאחר חבלה או תאונת דרכים
  • לאחר ביצוע הפלה.

לאחר הלידה ייבדק סוג דמו של התינוק ואם נמצא שיש לו RH חיובי תקבל האישה עוד זריקה של anti-D. במידה והאישה ילדה בניתוח קיסרי, ילדה תאומים או שנעשתה הפרדה ידנית של השיליה תקבל האישה מנה כפולה של החיסון.

תמונה של מטופלת במהלך זריקות אנטי די

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

ד"ר אמיר שרעבי

ד״ר אלישע אופירם

ד"ר זאב אפרת

ד"ר אבי אברג'ל

ד”ר שקמה בר-און

פרופ' ישראל מייזנר

ד”ר ליאור דרוקר

לקביעת תור פרטי ומהיר

או השאירו פרטים

פרופ' רפפורט הרי

פרופ' הדני משה

פרופ' בן אמיתי

פרופ' אוריאל איתן

ד״ר שלומית קורן

פרופ' שגיא הרנוף

ד״ר רני ברנע

דר' רוברטו שפיגלמן

ד״ר קרן רגב

ד״ר נעה אפרת בן ברוך

ד״ר חובב תבור

ד״ר זאב קציר

ד״ר אבי גולדפרב

ד״ר אהרון מנחם

ד״ר ארנון אגמון

מומחים בגינקולוגיה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מומחים בכירורגיה פלסטית

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

גינקולוגיה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

כירורגיה פלסטית

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​